torsdag 21. januar 2016

Noen tanker om forrige (første) brygg på Blichmann kjelene (del 1)

Det er litt for lite tid til brygging om dagen dessverre, men det hindrer en jo ikke i å gå og tenke brygging hele tiden for det...


Det er spesielt et par områder som jeg grubler mye på. Tar gjerne i mot kommentarer og innspill på ett eller flere av punktene her:
1. Tykkelse på mesk
2. Mengde skyllevann
3. Resirkulerings pumpe
4. Kalribrering av temperatur på kokekjelen
5. Justering av effekt på kokekjelen
6. Bug i styringsskap


1.Tykkelse på mesk 

Brewsteren som jeg har brukt inntil nå, har en maks kapasitet i kjelen på 26-27 liter, mens 5 gallon Blichmann har plass til ca.38 liter. I Brewsteren prøvde jeg å holde meg på, eller så tett opptil jeg kunne, til en ratio på 3:1 på vann til malt. Ofte så var jeg helt nede i 2,5:1 p.g.a mye malt, så mesken ble ganske tykk. I blichmann kjelen så har jeg selvsagt plass til mye mer og kan ha en tynnere mesk dersom jeg ønsker. Brygget i fra forrige uke lå på 3,3:1, noe som virket veldig passe, men om det er optimalt er en annen sak.

For å beregne meskevann så testet jeg en formel ifra Bryggeland:

Jeg tok samme formelen og kalkulerte med mitt neste brygg, Santas Day Off, og hadde jeg hatt 8,42kg malt som det egentlig skal være i denne når man ikke bruker DME (ingrediensen kjøpt inn for å brukes på Brewsteren egentlig), så havner jeg på 22 liter meskevann og en ratio på 2,6:1. Jeg for min del synes det ikke høres helt optimalt ut. På Brewsteren gikk effektiviteten veldig ned når det var så tykk mesk. Noen som har noen tanker her?

2. Mengde skyllevann

På forrige brygg, så brukte jeg også Bryggeland sin formel som står ovenfor...og endte opp med å fylle på 4 liter ekstra skyllevann fordi det ble alt for lite i forhold til formelen.
Slik ble mitt regnestykke (jeg skulle vel egentlig hatt 27 først og ikke 28, siden det tallet står for ønsket PreBoil...27 liter i mitt tilfelle):
(28-19,2) + (5,83*0,8) = 8,8 + 4,7 = 13,5 liter skyllevann. Når jeg gikk tom for skyllevann så lå jeg på ca.23 liter i kokekjelen og det var ikke i nærheten av de 27 literne jeg trenger når man tar hensyn til boil off, shrinkage, trub og kettle loss for å få ca.21 liter i gjæringsskaret. Nei, her tror jeg bare at jeg tar den enkle veien ut. Varmer opp 20+ liter skyllevann og skyller til jeg har det jeg trenger, så lenge SG ikke går under 1.008 ut av mesken (da begynner man å få med taniner).


3. Resirkulerings pumpe

Dette er vel det jeg grubler mest på om dagen. Det er ikke tvil om at det få gjæres noe her. Hadde jeg for stor hastighet på resikruleringen så gikk det mot stuck mash (var nære på et par ganger), og for lav hastighet (strupet krana ut i fra pumpen for mye), så var det like før at RIMS'en kokte vørteren.

Pumpen som jeg stadig vender tilbake til er denne i fra Bryggmaker. Jeg synes den egentlig er litt for dyr til 1490,-. Det er ikke rare prisforskjellen i forhold til Bryggselv sine Chugger pumper til drøyt 2000,-. Chugger skal jo være veldig bra, men trenger jeg det? Jeg er egentlig mer opptatt av dette med hastighets justering. Jeg bør jo få testet den Chugger pumpen jeg har fått låne av Refsahl Kompaktbryggeri ganske snart også...

Hastighets justering og pumpehus i metall....liker!

Vi fortsetter med punkt 4,5 og 6 i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar