tirsdag 6. mai 2014

Batch #12 - Doppel Bock - Stuck Fermentation...trodde jeg...

Denne batchen skulle det liksom være problemer med hele veien.

Bryggselv klarte ikke skaffe med gjæren jeg ville ha, Brewsteren sleit med at det ble
for mye malt, starteren var så stor og det ble så mye gjær slik at magnetrørerer hadde
problemer med å få magneten til å gå rundt...og nå stuck fermentation.

Selv om jeg testet de fleste forslag rundt om på nettet så fikk jeg ikke FG til å gå under 1.032.
WLP833 har Attenuation på 70-76%, så i fra 1.072 så burde den ligget på 1.017-1.022 et sted

Det kan være fler årsaker til dette: Ikke optimal temperatur (hadde grei kontrol på dette),
for lite oksygen nå den ble satt til gjæring (tror dette skal være rimelig ok også), og for mye
ikke gjærbart sukker...og det er her jeg tror problemet ligger. Med så mye malt som jeg hadde (7,5kg),
så tror jeg det blir for lite vann i forhold til malt, så jeg mistenker kansje at mash temp har blitt
feil (mulig at mash temp har blitt for høy pga for lite vann i forhold til malt selv om temp er automatisk styrt).

Uansett, så ble den flasket og kegget, så får jeg bare teste den om 5-6 uker og gjøre meg opp
en mening da.  Noen skikkelig Doppel Bock blir det nok ikke, men øl skal det nok bli. Den luktet
aldeles fantasktisk da den ble tappet.

Konklusjonen blir nok igjen: Skal jeg lage Imperial, Doppels og Triple så må jeg nok teste ut
double mashing, men også tilsetting av DME for å få opp OG. Virker som jeg sliter over 1.070

MEN SÅ...en oppdatering:
 Noe av det jeg liker med denne hobbien er kinderegg faktoren, utstyr/gadgets/mekking og bryggingen/følelsen av å lage noe i fra bunnen av og smake/drikke/beundre det ferdige produktet.

Uansett, jeg kjøpte et refractometer for en måneds tid siden...en kuul gadget. Ypperlig til å måle
SG under mesk, pre-boil og post-boil...genialt og enkelt kunne følge med underveis. Problemet var
at jeg ikke tenkte meg helt om når jeg målte under og etter gjæring. Alkoholen spiller en stor rolle
her så et hydrometer vil være bedre å måle FG med....og helt riktig, FG var 1.018 den og ikke 1.032
som målt med refractometeret. Hærlig!! Da er det ikke jeg som har knotet med brygget alikevel.

Et lite problem er at jeg har gjort de samme målingene på batch #13, #14 og#15 også....doh!! ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar