onsdag 21. mai 2014

Batch #16 tappet - En blond blondine...

Denne hadde en voldsom gjæring gitt. Første gangen jeg har vært i nærheten av en "blow-out".



I fra 1.041 til 1.008 blir omtrent 80% attenuation, som er oppimot maks av det man kan forvente av WLP001 (70-80%). Lå stort sett på 19-20 grader i gjæringsbøtta hele tiden, så virker som om gjæren har storkost seg i de 2 ukene.

Er litt spent på denne ølen. Ikke helt vant til å drikke så til de grader lyst øl, så vi får se.



Et 9 liters fat og 23 0,5l flasker ble det nå så jeg skal vel få testet den ut skikkelig etterhvert.



Ellers ikke så mye som skjer på brygge fronten. Bazooka filteret, eller lettere sagt, gjengene på filtere tok kvelden etter rengjøringen sist, så det blir ikke noe brygging før jeg har fått tak i et nytt. Grunnen
er at det er en dårlig patent i fra Brewster sin side som gjør at det er for få gjenger for den utvendige kranen skal sitte skikkelig. Skrur man til litt normalt godt til så drar man fort over gjengene....ikkje bra! :(

Venter på svar i fra Bryggeland om det er mulig å få kjøpt denne løst, hvis ikke må jeg vel bestille ny i fra Danmark. Spørs om jeg rekker å brygge Kølch'en før ferien da gitt...jaja.

Fruen skal ha sommerfesten sin på fredag som jeg brygget batch #13, #14 og #15 til. Blir spennende å se om dette kan falle i smak. Jeg syns spesielt de 2 siste av de ble meeeget bra. Oppskriftene er her (#13 er et Lervig Lucky Jack  Bryggselv kit) :


DBM #14 - The Missus Special for a Rainy Day - Porter


DBM #15 - The Missus Hoppy Summer - IPA



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar