mandag 6. april 2015

Batch #36 - En liten Hefe Weissen

Dette inlegget kunne også hett: "Hvordan brygge billig øl", for denne ble virkelig rimelig i pris.

Fruen fyller snart 40, og det skal holdes fest for venner og kjente og da må litt lysere øl en mine favoritter til. Den første er en liten Hefe Weissen type. Litt senere så skal det lages en Erdinger klone og en Corona klone (og innimellom dette skal det brygges en Ringnes Imperial Polaris igjen som skal lagres frem til jul...skal justere litt på den forrige oppskriften).

Det er ikke mange ingredienser som skal til i en Hefe:
2 stk Wyeast 3056
2,3kg pilnser malt
2,3kg hvete malt
38 gram Hallentauer

Totalt så kom dette på ca. 250,- i råvarer. Veldig rimelig spør du meg.

Uansett, dette brygget er basert på et NM brygg (NM06 LA3 - Blut und Weissen), men jeg
har gått for Wyeast 3056 (Bavarian Wheat Blend) i stedet for den orginale Wyeast 3068 (Weihenstephan Weissen). Tanken var å få litt mindre banansmak, men vi får se.

Det ble en trivelig bryggedag uten de store overaskelsene. Tilsatte 100g DME den siste halvtimen, så
jeg endte opp på en OG på 1.049...som også var målet. Effektiviteten blir kansje litt midre enn ellers med så lite malt. På alle mine brygg går jeg ut i fra en effektivitet på 65%, og det har stemt veldig bra lenge.


1l starter holder greit med såpass fersk gjær

Uvant med så lite malt, så mesken ble litt tynn (17,5 liter vann)


Med mesketønnen hevet ser man hvor lite som skal skylles. Brukte ca.13 liter

Rolling boil? Tja...nesten..men får nok avdampining og det er det viktigste

Blir jo nesten for kaldt for en Ale type dette. Lot den stå til den ble på 18 grader før den fikk O2 og gjær.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar