mandag 20. april 2015

Batch #37 - Ringnes Imperial Polaris v.2

Dette var vel dagen man egentlig bare burde vært ute. Skyfri himmel og over 18 grader ute, så fristet det ikke å stå inne på et trangt vaskerom i flere timer...men med alt klargjort kvelden før og med starteren ferdig, så var det bare å sette i gang. I en note to self, så må jeg få gjort klart slanger og sånn til brygging ute snart.

En ting som stadig overrasker meg med bryggebutikker er at ingen er enige om hvordan maltet skal kvernes til Brewsteren. Selv på inne hos Bryggselv har jeg vel fått en 5-6 forskjellige forslag. Denne gangen var fikk jeg anbefalt at det var bare å kverne det grovt siden jeg bruker resirkulering..jaja.
På slutten av skyllingen så målte jeg fremdeles 1.017 på det som rant av. Var ikke helt fornøyd med dette. Det tyder på at det fremdeles var endel sukker igjen i maltet, og siden mengden malt er innenfor det jeg har erfaring med at Brewsteren takler (6,4kg malt denne gangen), så tror jeg at kverningen har mye å si her.

I versjon 2 av denne, så har jeg gått ned i fra 50 gram til 40 gram appelsinskall. Det ble litt vel mye smak i versjon 1, så tror dette skal bli litt bedre. Ellers er oppskriften uendret.

Som alltid så går jeg ut i fra 65% brewhouse efficiency i Beersmith, så 1,08kg DME måtte til for å nå ønsket OG. Jeg var derfor litt overrasket over en OG på 1.095, når målet var 1.091.

Dekanterte starteren så godt det gikk. Det var 3 rør WLP833 og over 3 liter vørter i starteren som hadde kjørt på stirplate i 48 timer og coldcrashet i 24 timer. Ble 1 liter starter i gjæringsbøtta og 22 liter vørter totalt. Denne skal nå få stå i 5 uker på 12 grader, før det blir tapping på flasker og fat og kald lagring frem til jul.
Med honning og appelsinskall (bitter)

Full kontroll på kraner under resirkulering

Mitt skylleregime. Kun10 graders step på kokeplate, så må sjekkes.

Snart fullt. Det er nå jeg sjekker gravity på det siste som renner av.

Humle og appelsinskall..denne lukter bare helt fantastisk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar