onsdag 22. april 2015

Oppskriftskurs hos Smakselv med Ingrid E. Skistad


Oppskriftskurs hos Smakselv

Dette var et kurs jeg var litt spent på på forhånd. Jeg hadde litt problemer med å se for meg hvordan man skulle kunne rekke og lære hvordan man lager bestemte oppskrifter i løpet av 3 små timer, men det var selvfølgelig ikke det kurset gikk ut på heller.

Bjørn Harald og Amund i fra Smakselv

Smakselv kaller det for et oppskriftskurs, men det kunne like gjerne hett bryggeteorikurs eller noe også. Selv om vi var innom temaer som hvordan velge rett gjær, de forskjellige malttypene og forskjellige humletypene, så blir det mer bakgrunnsteori enn direkte oppskrifts oppbygging. Uansett, med 49(!) påmeldte, så er nok dette et tema som anngår mange som har dette som hobby.

Ingrid E. Skistad


Dette var i hvertfall innholdet i kurset som Ingrid hadde lagt opp til:
Del 1 - Malt og Mesk
Del 2 - Humle Ølets krydder
Del 3 - Ølets karakter
Del 4 - Utradisjonelle ingredienser (...eller hvordan bryte renhetsloven med stil!)


Noe av det jeg likte best med kurset var den grundige gjennomgangen av malt og mesk.
Det er tydelig at det var flere enn jeg som syntes, for det haglet med spørsmål, og vi gikk
nok langt over beregnet tid her Det var utrolig nyttig å få vite hva som virkelig skjer i de forskjellige stegene i mesken og hvordan det påvirker smaken

En annen aha opplevelse var dette med hardhet i vann, og hvorfor vannet i Plsen egner seg så godt til pils og tilsvarende vannet i Dublin egner seg så godt til en Guiness. Behandling av vannet er ikke noe jeg har prioritert frem til nå, men gjennomganger til Ingrid viste at der er litt å hente her også. Meget nyttig.

Engasjert og entusiastisk


Gjennomgangen av humle, gjær og andre/utradisjonelle ingredienser synes jeg kansje gikk litt fort og ble litt kort, men det var endel og hente her også.

En annen ting jeg virkelig skal ta med meg var hennes tips om hva man bør tenke på når man designer en oppskrift:

1. Tenk først. Hva er det egetlig man ønsker å oppnå?
2. Funksjon. Hvis man har med noe i en oppskrift, så hvorfor?
3. Noter alt, alltid
4. Kunnskap er makt
5. Balanse, balanse, balanse

Dette er definitivt noe jeg skal ha i bakhodet fremover.



Min vurdering:

Klar terninkast 6. Selv om jeg synes beskrivelsen "Oppskriftskurs" kansje er litt misvisende, så tok jeg meg selv i å tenke: "jeg håper det ikke er ferdig nå, jeg håper det ikke er ferdig nå..". Dette er et kurs som ALLE som har ølbrygging som hobby bør få med seg. Ingrid Skistad er energisk, morsom, entusiastisk og en sinnsykt kunnskapsrik ølnerd...og bare hærlig å høre på! Innholdet er også veldig aktuelt uansett hvordan man brygger og hvor lenge eller kort man har brygget.

Jeg har også igjen veldig sansens for lokalene og opplegget til Smakselv. Bjørn Harald og Amund er med på å gjøre det hele behagelig uhøytidelig og jeg tror de fleste trives veldig godt med denne settingen.

Skal jeg komme med et lite ønske så må det være at selv om vi gikk 1 time over planlagt tid (3 timer), så føltes dette for litt for kort. Jeg tror en 5-6 timers økt på en lørsdag eller søndag formiddag hadde vært bedre. Det kom utrolig mange spørsmål underveis, så selv om praten rundt malt var kjempebra, så måtte det kortes ned litt på gjær og humle for at man ikke skulle sprenge tidsskjemaet helt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar