torsdag 16. april 2015

Batch #36 tappet - The Missus Celebration

Lit spent på hvordan utgjæringen av denne hadde gått. Det startet fint med 18,5-19 grader de første 3 dagene, men da vi dro på på påsketur så hadde eldste datteren i huset latt et vindu der gjæringsbøtta stod stå åpent...i 4 dager. 14 grader i bøtta når jeg kom hjem. Ikke helt etter planen.

Spenningen var derfor litt større en vanlig, for med OG på 1.049, så kunne dette fort bli en lettøl. Men neida, FG var på 1.012, akkurat det som var målet. Gir en ABV på 4,8%, noe som også var akkurat som planlagt.

Måtte smake litt på det, og her var det mye smak av blomster og kløver gitt. Nesten i overkant. Heldigvis så var ikke smaken av banan spesielt merkbar. Det var akkurat derfor jeg hadde byttet ut den orginale gjæren Wyeast 3068 (Weihenstephan), men Wyeast 3056 (Bavarian Wheat Blend). Tror det var et godt valg i forhold til min gane i hvertfall.


Det eneste jeg kan nevne som jeg synes er litt negativt så langt er at den nesten er litt FOR klar. Den skal jo være litt "tåkete" og uklar denne..hmm. Har ikke coldcrashet eller brukt gelatin på fat denne gangen.

Da er det bare å lagre den til 40 års dagen til fruen om noen uker.

Klar og fin uten coldcrash
Hmm..nesten for klar for en hveteøl




Må testes selvsagt
Fullt fat og noen flasker til å gi bort

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar