mandag 27. april 2015

Batch #37 tappet og ny oppdatering på humleplanter

Da var endelig årets første juleøl klar til tapping etter 5 uker med gjæring i gjæringsskapet/fryseren.
Gjæringen startet på 9 grader og økte med en halv grad hver da opp til 12 grader hvor jeg kjørte resten av gjæringen.

Alt som det skal være.
FG kom ikke lengre ned enn 1.031 og det er rundt der denne skal være. Den skal være mye restsødme i en jule-dobbel bokk. Et 9 liters fat og 25 flasker skal nå lagres frem til jul, Fikk smakt litt på restene og jeg tror absolutt denne blir like god som den forrige...det er bare å glede seg!

Ikke helt klar, men fin farge.

Nye klistremerker på fatene.









Men det har skjedd "litt" med humleplantene også. Challenger'en er c. 1 1/2 meter høy pluss at Northern Brewer'en har passert meteren, så de måtte bare plantes ut nå. Cascade'en er passert halvmeteren, så det er ikke før den også skal plantes om, mens Kent Goldings'en er litt tregere av seg. Ser at det er knopper som kommer ut av jorda, så det skjer ting med den også.

Jaggu ble det høyt gitt
Jeg kjøpte i hvertfall 4 stk 50 liters plastikkpotter på Bo Grønt til 254,- stk og så dro jeg på Jernia og kjøpte et tykt og godt hampetau. 79,- for 30 meter, så jeg måtte ha 2 stk. Humleplantene klatrer visst best opp langs denne type tau. så var det bare å kjøpe 12 stk sånne "øyekroker" for å feste tauene i. 1 feste oppe og 2 fester nede. Da kan 2 stiklinger klatre oppover på hver plnte.

 
Tror dette blir greit jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar