mandag 4. mai 2015

Batch #38 - Corona klone. Reunion øl 1 av 2

En gang i året så er vi en vennegjeng i fra militæret som møtes til grillings og hærlig samvær, og i år hadde jeg tenkt å lage en øl som de kunne tenkt seg. Vel Corona er ikke min favoritt, men er det det de vil ha, så skal ikke jeg være vanskelig. Jeg skal heller lage en American Pale Ale med Amarillo og Simcoe, mine favoritt humler, som jeg driver og designer "as we speak".
6 og 5 gram humle..tsk, tsk...

Men at en så enkel oppskrift kan bli så trøblete som dette hadde jeg ikke helt tenkt meg.
Det er kun pilsner malt, flaked corn, flaked rice og 2 små humletilsetninger...pluss gjær da.
Mesken sitter i fast i bryggerskjeen

Men uansett..bryggeanlegg som bruker nedsenkbar/hevbar mesketønne tror jeg alle vil få det samme problemet med flaked corn...nemlig at den tetter seg...veeeeldig også. Hele mesken var utrolig klissete. Etterhvert så måtte jeg mer eller mindre røre konstant i mesken, for temperaturmåleren ble helt spinnvill. Den varierte med opptill 15 grader under mesk, Resirkulenringspumpa hadde det ikke noe bedre. Klarte ikke å få nok vann til å gå igjennom malten.

Får ikke startet med skylling for vannet renner ikke av..
På toppen av det hele så klarte ikke refraktometeret å måle SG underveis heller...bare spinnville målinger på den også, som ikke var til å stole på. Overaskelsen var derfor rimelig stor når det viste seg at jeg var godt over beregnet OG til slutt (skulle vært på 1.056, men havnet på 1.064).
Endelig kok etter mye strev

Selv kjøling og tapping var ikke problemfri. Det tettet seg overalt. Bazookafilter, inline temp måler og counterflow. Dette var ikke dagen...

Selv etter å ha banket ut mesken, så var det rimelig tett.
Noen klone blir nok ikke dette i det hele tatt, spesielt med tanke på at Bryggselv var tom for Mexican lager gjær, så jeg valgte Urqell lager gjær (WY2001) i stedet. Om det ikke blir en klone, så får jeg håpe de blir en grei sommer lager i stedet. Skal få stå 4 uker på 11-12 grader og gjære ut.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar