tirsdag 5. mai 2015

Ny status humleplanter - plantet ut

Etter å ha stått en stund i et vestvendt vindu i furtebua, så var nå 3 (av 4) humleplanter passert godt over en meter, så det var på tide å få disse ut og i større potter.

Jeg har en lun og vestvendt vekk uten vinduer som jeg hadde sett meg ut allerede før jeg kjøpte inn rhizomene. Den er over 8 meter høy på det meste, så den burde kune fungere godt til formålet.
Turte ikke høyere enn dette, hehe

Jeg valgte en sånn "øye-krok" på toppen til hver potte og med et hampetau/pakketau i fra Jernia (75,-/30m) tredd igjennom hver av de. Dette gjør at hver potte får 2 tråder hver som humleplantene kan klatre på. Det er anbefalt å ha et litt grovt tau for at plantene kan klatre lettere.

Laget hull til drenering
Jeg valge litt store og gode potte i stedet for jorda på denne siden av huset fordi det rett og slett er for lite jord der. 50 liters potter i plast i fra Bo Grønnt til 254,- stk, som jeg lagde dreneringshull i. Så var det godt med lecakuler og godt med jord, og så var det bare å surre plantene rundt trådene. Synes det ble ganske bra til slutt.

Lecakuler
Det er bare East Kent Golding roten som ikke har kommet særlig langt enda. Det er knopper på roten, så det skjer ting her også, jeg må nok bare la den få den tiden den trenger inne litt til.




Tror dette blir bra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar