tirsdag 26. mai 2015

Batch #40 brygget - Simarillo Summer APA

Dette er en jeg har gledet med veldig til å få laget. En American Pale Ale i litt sommerøl still og med 2 av mine favoritt humler, nemlig Simcoe og Amarillo.Og med en solid maltbase i tillegg, så har jeg virkelig trua på denne! Dette bør bli en godt humlet APA, uten at det blir en IPA eller at humlen blir altoverskyggende. 5,5% burde også passe til sesongen.

Uansett...bryggedagen gikk helt på skinner som det stort sett gjør om dagen. Nye kraner og counterflow kjøler fungerer fremdeles helt perfekt. Det eneste jeg ikke forstår helt er at jeg gikk godt over beregnet OG. Skulle vært på 1.056, men havnet på 1.064...det eneste jeg kan tenke meg av forskjell er at jeg har diskutert litt frem og tilbake med de på Bryggeland anng. kverningsgraden på Brewsteren. Tidligere har jeg bare sagt at jeg skal ha det kvernet til en Brewster og har da stolt på at jeg har fått riktig grad, men for noen uker siden ble vi enige om at medium kverning skal være riktig... Jeg gikk også godt over OG på batch #38 også så det kan hende at jeg nå har bedre effektivitet og må justere opp dette i Beersmith...


Ellers så er det et takknemlig brygg å lage dette. 60 min mash på 68 grader og 90 min kok med kun humletilseninger på 60min, 30 min og flame out. En behagelig dag med lite styr dette.

Klart for bryggedag.

Dette er hva Brewsteren kaller "kok (nedtelling starter).

..og 10 min senere...Hotbreak. Jeg setter alltid på 10min ekstra koketid på Brewsteren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar