fredag 15. mai 2015

Batch #39 - New Zeeland IPA

Mai er hektisk for min del og lite tid til brygging, men når en fridag bød seg, så lot ikke jeg ikke jeg meg be 2 ganger. Jeg er stor fan av humle i fra New Zealand med deres unike smak, så denne oppskriften ,som er hentet i fra The Electric Brewery, er beholdt stort sett orginal og kun skalert til Brewsteren. Jeg håper ikke den blir for fruktig med "bare" drøyt 50 IBU, vi får se.

Den orginal oppskriften ligger her:
http://www.theelectricbrewery.com/forum/viewtopic.php?t=27290

Som det også står i den linken ovenfor, så gir New Zealand humle mer smak av tropiske frukter i forhold til de Amerikanske IPAene som gjerne er mer sitrus aktig.


Uansett så var dette en helt greit bryggedag uten spesielle utfordringer. Ikke noen tett mesketønne denne gangen som i forrige brygg med flaket mais.
3 sorter humle i hver skål: Nelson Sauvin, Galaxy og Kotahu
Kranene under mesking

Må teste IKEA silplate snart

Mesking gikk som normalt og hadde god kontroll på skyllevannet, som holdt en 76-77 grader


Ble endel humle gitt

Oppsett under kjøling


Etter 1 minutt med O2

Som alltid så sliter bazookafilteret nå det er humlerike oppskrifter. Jeg må virkelig finne en bedre løsning enn dette. Falskbunn er jo en mulighet. Det ble i hvertfall 21 liter i gjæringskaret, som nå skal få starte på 18 grader som skal opp til 20 etterhvert. Det luktet i hvertfall himmelsk av dette brygget. Har trua!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar