tirsdag 8. september 2015

Batch #44 - Ompa Te Du DØØØR... tappet

Åhh, det er synd at det ikke er mulig å dele lukt over internett. DENNE har jeg virkelig trua på, og det er ikke fordi det er noen ekstrem humlearoma eller andre krydder som det lukter masse av. Av den lille smaken jeg fikk tatt, så er det akkurat der jeg håpet på, nemlig en litt lys bayer eller en litt mørkere lager.

Fiin farge
Jeg fulgte min vanlige gjæringsprogram for lager på denne, hvor jeg starter på 10 grader og øker en halv grad hver dag til jeg kommer til 12 grader, og lar den gjære ut der så det blir 4 uker totalt (jeg kjører 5 uker på høy-OG lager). Den stoppet på 1.020, noe som var litt høyere enn den planlagte 1.013, men jeg tror egentlig at litt restsødme vil kle denne så alt i alt så er alt vel. Den lukter og smaker fantastisk.
Rimelig klar selv uten coldcrash

Nå er det en måneds lagring, og så er det bare å be noen venner og kjente over på fårikål og oktoberfest øl. Må jo bli bra.

4 stk fliptops som skal testes hver 3dje måned
Jeg har satt til side 4 flasker hvor jeg skal teste en hver 3dje måned for å se hvordan smaken utvikler seg ved litt lengre lagring. Det blir spesielt spennende å se hvordan den siste bli når den åpnes og er 1 år gammel. Jeg mistenker nemlig at oktoberfest øl bør i hvertfall få et halvt år med lagring før de konsumeres. De skal selvfølgelig stå kaldt i denne perioden.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar