tirsdag 15. september 2015

Karakterskala på Untappd?

Etter hvert som man får fler venner på Untappd, så ser jeg at mange har helt forskjellige meninger om hvor grensen for hva som er et godt og  dårlig øl er. En ting er at man har forskjellig smak, men en skala kan jo også tolkes forskjellig. Jeg tenkte derfor at det var på tide at jeg skrev ned min egen lille versjon av hvordan jeg tenker når jeg gir karakter.

Jeg er ingen øldommer, så jeg dømmer ikke etter typeriktighet eller hvordan den skal passe til bestemte typer mat eller lignende. For min del så går det mest på hvordan den smaker mot min gane og at det ikke er helt feil karbonering, usmaker eller smaks krasjer.

Det må bare legges til at Untappd har nå en inkrementering på 0,25 på karakterskalaen, men det bruker jeg når jeg står midt i mellom 2 karakterer.


0,5
Helbom. Klarer ikke å drikke opp en flaske en gang.
1,0
Betydelige feil eller mangler. Smak som er i full krasj. Frister ikke å drikke opp.
1,5
Øl uten nevneverdig smak eller med tydelige feil eller mangler. Kjipt, tamt, ikke noe smaksopplevelse å skryte av.
2,0
Øl med lite smak eller klare feil. Dette er øl, men ikke mer enn det.
2,5
Typisk industri øl og lignende som ikke har feil med heller ikke har den store smaksopplevelsen
3,0
Et greit øl. Ikke vondt eller med store feil, men heller ikke noe man  trakter etter. Går an til nød. Kanskje ikke øl man kjøper flere av.
3,5
Et godt øl men skiller seg ikke nevneverdig positivt ut. Øl som kjøpes om man ikke finner noe bedre.
4,0
Meget godt. Ølet har tatt steget videre, smaksbalanse er i fokus. Dette kjøpes flere ganger
4,5
Dette er skikkelig godt øl. Mangler bare prikken over i'en for å være perfekt. Kan også være øl som brygges selv.
5,0
Det blir ikke bedre enn dette. Øl som er så godt av de må brygges selv og kan kjøpes igjen og igjen.


Foreløpig så har jeg bare gitt 13 av 401 unike/forskjellige øl toppkarakter, så jeg lurer litt på om jeg er litt for streng med den karakteren?

Hvis andre har forskjellige kriterier så ønsker jeg veldig gjerne å høre hva dere vektlegger når dere gir karakter. Ønsker noen å legge meg til på Untappd så legg gjerne til Zanity til vennelisten..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar