mandag 7. september 2015

Batch #46 - Villarkonn

Når fruen er borte brygger bryggerne...gammelt jungelord?

Om denne ikke ble brygget helt på sparket så var det ikke mye om å gjøre.  Sent kvelden før så fant jeg ut at jeg skulle brygge neste morgen, siden fruen var på tur og ikke noe spesielt var planlagt uansett. Et lite problem var at når jeg skulle lage gjærstarter så så jeg at gjæren hadde gått ut på dato med over 2 uker, så det vil faktisk si at Bryggselv solgte meg gjær som hadde gått ut..litt bekymret over at de ikke sjekker sånt, men nå kommer jeg i hvertfall til å sjekke hver gang selv. Jeg lagde i hvertfall den største mulige starteren jeg har mulighet til på ca.3 liter. I følge Mr.malty så skal de gå med ca.5% overpitch.

Litt mer enn "normalt" med humle i en lager

Fremdeles resirk med slange og stekelokk
Gjæren er en WLP802, Czech Budejovice, så dette skal bli en undergjæret lager med en liten vri. Det skal IKKE bli en IPA eller APA, men en lys (premium) lager med litt godt med humle, og ikke bare de klassiske lager humletypene. jeg har brukt East Kent Goldings, Saaz, Hallentauer Mittelfrueh, Tettnang og Athanum. Det skal bli spennende å se disse i sammen. Skal også tørrhumles, men som sagt...her er det ikke noen IPA mengder, men forsiktig slik at det ikke skal bli noen humlebombe.

Litt boilover...woohoo, skjer ikke ofte.

Kansje ikke helt vanlig i en lagerøl?

Selve bryggedagen var ikke noe spesielt å skrive om. Hadde godt over estimert preboil, noe som jeg er rimelig sikker på kan tilskrives at det ikke var mer enn 5,4kg malt. Ved så lite malt så vil jeg tro at Brewsteren har bedre efficiency enn de 65%'ene jeg vanligvis opererer med. Men OG ble helt spot on, så kan jeg vel ikke klage.

Når det gjelder den nye resirkuleringsringen som jeg har planlagt å lage på toppen av mesken, så fikk jeg ikke ferdig denne til bryggedagen. Jeg sliter rett og slett med å lage hull i silikon slangen. Har testet med drill, loddebolt (svi hull i slangen) og en Dremel mulimaskin. Dremelen fungerte forsåvidt, men den slipesteinen jeg brukte for å utvide hullet med, ble så varm at den løsnet i fra holderen. Er ikke helt å bruke 1 sånn sak til hvert hull. Hvis noen har noen tips så er det bare å si i fra.
Fin farge. Lukter hærlig.

Forresten hvis noen lurer på hva navnet på denne ølen betyr:
Villarkonn: tryllemiddel som blandes i drikk for å få noen til å glemme; eg. korn som får en til å fare vil.

Synes det passet bra.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar