lørdag 12. september 2015

DBM #47 - Rastløs. Broren til Fredløs

Okei, da var det klart for andre halvdel av "bryggertabben" min, hvor jeg bestilte dobbelt opp med malt og bestemte meg for å lage 2 batcher av det med en liten variasjon.

Klar for ny bryggedag
#45 Fredløs - 28 gram eike chips som skal ligge 2 dager i hvit rom i 2 dager før secondary i 14 dager (tar ikke med selve rom'en over)
#47 Rastløs - 28 gram cocoa chips som skal ligge 2 dager i hvit rom ELLER vodka (ikke helt bestemt enda) før secondary i 14 dager (tar ikke med rom/vodka over).

Eikechips i rom
Fin farge under omstikk
Rom som ikke er hvit lengre
Uansett, selve bryggingen er nøyaktig den samme som batch #45, så den var ikke spesielt spennende.
Derimot så bestemte jeg at jeg skulle gjenbruke den samme gjæren siden bryggingen av #47 og overføring til secondary på #45 var på samme dag go bryggene er helt like, så bestemte jeg bare å "vaske"/skylle gjæren lett og så bare bruke den en gang til. Dette har jeg ikke testet før, så det blir spennende og se.

Eikechips klar for seconadary
Vasket gjær klar for gjenbruk
#45 Gjæret ut til 1.019 før overføring, så det var for en gangs skyld litt lengre ned enn den planlagte 1.025. Det blir litt mindre restsødme, men jeg tror likevel at dette kan bli bra. (5,8% ABV i stedet for 5,4% som jeg hadde planlagt).

Ellers så testet jeg ut min nye/gamle sparge løsning på denne batchen, og selv om de så veldig bra ut i fra min side, så gikk effektiviteten på meskingen betydelig(!) ned. Jeg TROR dette skyldes at jeg hadde på litt for heftig resirkulering slik at mesken tettet seg litt i bunnen. Må nok stenge igjen krana etter pumpa litt mer.

Ny sparge løsning
Resultatet var i hvertfall at preboil var på 1.049 i stedet for 1.056 som den skulle være. Jeg måtte kompensere med litt DME ved 30 minutter igjen av kok. I Beersmith så er det en fin funksjon under Tools som heter Adjust Gravity. Med denne så kan man legge inn hvilken SG man har og hvor mye man ønsker den skal være, og så regner Beersmith ut hvor mye DME man trenger å legge til. Veldig smart dette. Resultatet til slutt ble 1.066 i stedet for 1.067, så det er greit innenfor.
















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar