torsdag 1. oktober 2015

Batch #45 - Fredløs. Ser ut til at jeg har fått min første infeksjon gitt

Jaja, 44 batcher uten infeksjon er jo ikke ille, men man prøver jo ikke å få det heller akkurat.
Etter en liten ferietur, så var overraskelsen stor da jeg kom hjem og kikket i gjæringsskaret og så dette:
Hmm...ikkje bra (det gule er bare BH pose med eikechips)


Denne ølen gjæret først ut i 16 dager, stakk om til secondary og så hadde i eikechips som hadde stått 2 dager i hvit rom. Enten er problemet gjæringskaret i seg selv eller så har ikke eikechipsene blitt desinfisert av rom'en. Uansett så er gjæringskaret, som er et av mine eldste nå (ca.2 år gammelt), blitt merket med en stor X og kommer bare til å bli brukt til flaske vasking o.l. fremover. Kjøpte meg heller et nytt gjæringskar enn å bruke dette til mer fermentering.
Ikke mer gjæring på denne
Ølen luktet helt nydelig og smakte veldig godt, så jeg flasket derfor 4 flasker for litt lagring og for å se hvordan dette utvikler seg, og så tok jeg resten på et Cornelius fat. Lar fatet stå kaldt og under trykk et par uker, så får jeg teste og se. Tvilsomt at dette blir noe som jeg kommer til å servere andre, men er det fremdeles godt etter noen uker så får jeg heller drikke den opp selv..."it's hard to be a nissemainn".
Lukt, farge og smak er meget bra
Ferdig tappet over i hvertfall


On the upside derimot, så har jeg endelig fått tak i en vesentlig komponent til det nye bryggesystemet, så nå blir det å bruke MYE tid på å finne ut hvordan det kan bli best mulig både med tankt på ergonomi men også med tanke på rengjøring osv. Spennende...

???

Trancherbordet i fra IKEA er ikke nytt, men jeg har ventet med å sette det i sammen til jeg har begynt å få de mer viktige delene til den nye løsningen. Tror dette blir veldig bra som et bryggerbord i hvertfall. Er meget solid og tåler mye vekt.
IKEA Flytta Trancherbord



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar