fredag 23. oktober 2015

Tapping av #47 - Rastløs og smakstest av #45 - Lovløs

Flere ting ved disse 2 batchene her har vært litt merkelige.
Først så greide jeg å bestille dobbelt opp av malt, slik at jeg "måtte" lage 2 batcher.
Kok og mesk gikk greit, mens etter tilsetting av ingredienser i secondary gjæring, så har begge virket som om de har vært infisert (rom + eike chips i 48 timer i den ene og rom + coconibs i 48 timer i den andre). Og ja, jeg er ganske så nøye på sterilisering av alt, spesielt på 'cold-side' (alt som skjer etter nedkjøling av vørter).

Jeg har på begge fullført gjæring som planlagt (2 uker primary og 2 uker secondary med ingredienser), så det rare er at etter 4 uker så har plutselig ingen av de virket infisert. Kan det ha vært noe som ligner mugg eller noe i stedet? Ikke det at jeg vet om mugg og infeksjon regnes som noen forskjell.

Jeg fikk  ihvertfall testet #45 - Lovløs som hadde fått 2 uker på flaske, og det smake ihvertfall ikke infisert - tvert i mot så tror jeg denne kan bli helt kanon med litt lagring. Den gjæret endel lengre ned enn planlagt, så man kan kjenne litt av alkoholsmaken og eike smaken er litt for tydelig enda, men dette vil nok jevne seg ut etter en stund..
Litt lysere enn beregnet, men overaskende god.


Jeg fikk også tappet over #47 - Rastløs, som også virket infisert, men etter en uke med coldcrash på 2 grader, så var denne også klar og fin og smakte faktisk enda bedre enn #45. Rom og coconibs er nok noe jeg skal teste mer av. Gleder meg til å teste denne om noen uker også.
Gjæret ut til 1.012..litt for mye faktisk.


Kun flasker denne gangen. 40 stk.
Jeg på ingen måte noen utlært brygger (blir man det noen gang mon tro?), men jeg følger at jeg har ok kontroll på utstyret jeg bruker om dagen....men noen ganger skjønner jeg virkelig ingen ting. Jeg var egentlig klar til å dedikere begge disse batchene til dodraugen, men akkurat nå så ser det ut til at jeg har noe å glede meg til rundt juletider...skal bli spennende å se hvordan disse 2 utvikler seg.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar