fredag 30. oktober 2015

Tid for litt brygging igjen - Batch #49 - Møkkamann

Med så mye som skjer om dagen og fremdeles mye på fat og flasker, så har ikke brygging være så høyt prioritert i det siste....men endelig bød sjansen seg. Det ble endel surr og forglemmelser når jeg ikke har brygget på en måned og alt av utstyr ikke er der det pleier å være, så det ble glemt både gjærnæring og O2, men pytt sann. Fikk tatt i gjærnæring under tapping og tok kjangsen på O2 selv om gjæren var pitchet. Blir nok øl av dette også.

Mye malt og DME..for mye for en stakkars Brewster.
Låner plassen til det nye bryggeriet
Denne er en orntli' møkkamann denne. En Russian Imperial Stout med enorme mengder malt (for Brewsteren i hverfall), og selv med 7,6kg så var det planlagt med 1,5 kg DME i tillegg....på en 21 liters batch. Det var så overfylt med malt at hver gang jeg rørte litt i mesken, så rant det over på sidene. Jeg hadde planlagt med 18,5 liter meskevann, men det det var ikke nok gitt.

Hvor ble det av meskevannet?
Rimelig tykk mesk
Okei, jeg var klar over dette på forhånd. Jeg har prøvd med 7,5 kg malt tidligere og effektiviteten går rett i dass for å si det mildt, men siden denne kun skal ha bitterhumle og INGEN aroma humle i det hele tatt, så var planen bare å koke litt lengre enn de opprinnelige 90 minuttene...joda...det ble 120 minutter før jeg ble fornøyd gitt.

Rollig boil er det ikke, men får ok avdamping alikevel
Og nei, Møkkamann kommer ikke i fra sangene til Plumbo eller Dum Dum Boys, det er mer at dette ser og lukter som olje, røykt, brent og...tja...en møkkamann. Her er det null aroma, kun maltsødme og bitterhet. Kansje jeg skulle kalt den Blåklæder (hmmf..svensk A med "'er over...jaja) eller noe?

Ser ut som motorolje
Traff OG bra etter 2 timer. Skulle vært 1.096 og havnet på... 1.096. Det skal bli spennende å se om WLP002 klarer å ta den ned til 1.029 som er planen. Den skal ikke bli for tørr, for her er planen at det skal være endel sødme igjen på 9,0% ABV. Regner med at jeg dropper fat og bare tar denne over på flasker slik at de kan lagres ett/noen år.


Spot-on OG






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar