lørdag 3. oktober 2015

Innhøsting av egen humle

Jeg har drøyet innhøstingen av humleplantene mine i det lengste fordi at mange av humle konglene har vært så små. Det har  vært godt med kongler, spesielt Cascade planten har hatt et godt første år, men som sagt så har de vært små.
Over 7 meter høye

Fine, men litt små

Uansett, nå var det bare å få de ned...noe som var lettere sagt enn gjort. Hampetauene som jeg hadde hengt opp har tydeligvis fungert veldig fint for humleplantene, for de hadde slyngent seg rundt disse på kryss og tvers og i mente over alt, så jeg måtte kutte opp plantene for hver 30cm (sånn omtrent). Det anbefales uansett at man kutter de ned til ca.1 meter før vinteren.

Etterpå så er det bare å plukke konglene og få de tørket. Jeg kjøpte meg en sånn frukttørker på Clas Ohlson til 299,- og satt den på 45 grader i 12 timer. Så vidt jeg kan både se og lukte så fungerer dette helt glimrende.
Frukttørker

Ferdig tørket og pakket
Northern Brewer, Challenger og Cascade ble noen fine poser som jeg fryser ned til jeg kan bruke de til aromahumle på et senere brygg, mens East Kent Goldings humlen som det ble lite av skal brukes i en Extra Special Bitter (ESP) i morgen...litt symbolsk.

Ikke mye men litt artig symbolsk
Det skal i hvertfall bli spennende og se hvordan det blir til neste år, nå som røttene har fått utviklet seg mer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar