søndag 4. oktober 2015

Brygging av #48 - Fueller's ESP "klone"

Da var det tid for å brygge denne igjen. Dette er ikke helt den samme som jeg brygget som min aller første batch (#1), som var et ferdig Brewster kit i fra Bryggeland, men mer en som jeg har tilpasset litt selv. Det kunne selvsagt vært artig å gå tilbake til begynnelsen på batch #50, men der har jeg litt andre planer..
Orginalen
Jeg har opp igjennom årene reist mye til England både i jobb og privat og synes en skikkelig god bitter er noe mange flere bør prøve seg på...i det hele tatt, i en tid hvor mange bare konkurrerer om hvor mye humle det er mulig å dytte i en batch, så synes jeg kansje at de gode og balanserte engelske ølene blir litt borte, og det er egentlig veldig synd.

Klar for ny bryggedag
Uansett så er ikke dette et direkte forsøk på å klone Fueller's Exstra Special Bitter, men jeg har brukt den som base og heller tilpasset litt etter egen smak...slik jeg ofte gjør. Gjæren er byttet i fra en Wyeast ESB 1968 til Wyeast London Ale III 1318, rett og slett fordi det var ingen som hadde 1968 inne. Ikke mye å gjøre med det, men tror det skal blir bra likevel. Den blir kansje en tanke søtere og litt mindre fruktig, vi får se. I tillegg så byttet jeg ut 300g karamalt med 200g Special B og 100g Special Roast. Northdown humlen var heller ikke mulig å få tak i, men den byttet jeg ut med Challenger som burde gi noe av det samme. Ellers har jeg justert opp humle mengdene med et gram her og der for å gjøre det enkelt.

Resirkulerings "fordeler". 6stk 4mm hull i slangen
Selve bryggedagen gikk helt smertefritt. Jeg droppet stekelokket på toppen av mesken denne gangen, men brukte min hjemmelagde resikulerings "fordeler", noe som blir ganske likt den orginale Brewster løsningen og som jeg føler ble veldig bra. Fin og klar vørter og jeg havnet rett over beregnet OG (skulle ha 1.059, havnet på 1.060).

Klar og fin
Jadda..dette er hva Brewster kaller kok
Det var litt artig å kunne bruke litt av egendyrket humle (East Kent Goldings) i denne batchen.
Ikke store mengden totalt, men det blir fint å kunne si at denne ølen inneholder faktisk humle som jeg har dyrket selv.


Litt egen humle

Til gjæring

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar