onsdag 28. oktober 2015

Nytt bryggeri - Endelig litt oppdatering

Brygge abstinentene gjør seg merkbare når man ikke har fått brygget på over 3 uker på grunn av oppussing av brygge-/vaskerom...men nå...endelig begynner det meste å komme helt på plass, så da kan jeg ta opp byggingen av det nyt bryggeriet igjen.

Jeg har fremdeles en god del deler i bestilling, så det er mye jeg ikke får gjort, men jeg hadde en ide på hvordan jeg kunne få laget meg et stativ til RIMSs røret. Sevland, som jeg kjøpte det av, hadde festet det direkte i veggen, men det hadde blitt litt for utilgjengelig for min del.

Deler som jeg har brukt er et gammelt stolbein i fra IKEA, av den type man kan kjøpe 4 stk av løst for å kunne ha under forkjellige treplater. Under denne så har jeg bunnen i fra en kommode vi kastet under oppussingen av vaskerommet.

Og slik ble det:



Det skal pusses ned og males litt til slutt, men jeg ble kjempefornøyd. Det blir lett tilgjengelig i mellom de 2 nye kjelene samtidig som det nye bryggeriet blir kompakt og lite. Det neste nå er å få testet RIMSen for å se hvor lang tid det tar å varme opp meskevann og samtidig se om den klarer å varme ut skyllevann direkte i fra vannkran eller om jeg fine på noe annet lurt. Hadde håpet å slippe en tredje kjele for dette.


Styringsenheten som jeg startet å bygge er allerede forkastet også. Tanken her var å lage flere styringsenheter i moduler (1 for kokekjele, 1 for meskekjele osv.), men det ble ikke så bra i praksis som ideen var i hodet mitt. Jeg hadde ikke lyst på et bælsvært sikringsskap, så jeg ha startet å bygge om noe annet vi skulle kaste etter oppussingen, nemlig et gammelt medisinskap. Her har jeg fjernet glassdøren som satt i, og erstattet det med bunnen i fra et rustikk serveringsbrett som vi også hadde tenkt til å kaste.

Og slik ser dette ut foreløpig:


og innvendig etter at hyllene er revet ut:



Jeg mangler to vesentlige komponenter før jeg kan starte med å lage hull i denne, nemlig 2 stk watt målere. Disse skal brukes for å se effekten på RIMS røret og varmeelementet i kokekjelen.
Målerene er på vei i fra Canada, men det tar litt tid...

AC-100A-LCD-Digital-Volt-Watt-Power-Meter-Ammeter-Voltmeter-110V-220V-New

Fler oppdateringer følger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar