mandag 5. oktober 2015

En sammenligning - Nøgne Ø Porter og The Missus Special for a Rainy Day

I begynnelsen av juli brygget jeg min versjon 3 av The Missus Special for a Rainy Day. Det er en porter som i versjon 1 var basert på Nøgne Ø sin Porter, men som jeg justert litt for hver versjon (spesielt meske temperatur, havregryn og humle). Jeg vil ikke kalle det er klone i det hele tatt, men siden jeg nå har et par av orginalen liggende så tenkte jeg det kunne være artig å gjøre en liten sammenligning av de.

Min egen har jeg på fat og er egentlig litt for kald ved tapping, så jeg tenkte at for at det skulle bli noenlunde lik smakstest, så skulle jeg sjekke de rett i fra tapp og øleskap (begge på rundt 7-8 grader), så etter 30 minutter og så etter 60 minutter. Dermed får man også smakt litt hvordan smaken utvikler seg ved forskjellige temperaturer,

Okei...here we go:

0 miutter (rett i fra tapp/øleskap):
Dette er litt for kaldt for en porten, men uansett...jeg klarer ikke å lukte eller smake forskjell i det hele tatt. Min har et finere skum, mens Nøgne Ø sitt er en tanke mørkere. Uansett så er de gode begge to.

30 minutter (temp på en 10-12 grader):
Dette er riktig serverings temperatur for disse. Begge er utrolig gode. Masse smak av sjokolade og kaffe og litt mørke bær. Kaffesmaken er litt mer fremtredende hos N.Ø sin mens min er en liiiten tanke mer bitter. N.Ø sin har fremdeles litt skum igjen men på min er det kun rundt kanten. Holder en liten knapp på N.Ø sin. Skulle jeg gitt en Untappd karakter så hadde min fått 4.5 mens N.Ø. fått 4.75.

60 minutter (temp på 16-18-ish grader):
Dette er for varm temperatur, men interessant likevel. Nå smaker N.Ø. sin tammere og mer utvannet, mens jeg synes min egen holder seg veldig godt. Smaker av mørke bær kommer mer frem og kaffesmaken gjør seg også mer gjeldende. På denne temperaturen så foretrekker jeg min egen fremfor N.Ø. sin.

Så konklusjon da?:
Nøgne Ø sin porter er og blir et veldig veldig godt øl, det er hevet over all tvil. Samtidig er det fint å kunne si at joda, et hjemmebrygget øl trenger ikke å være mye dårligere det. Jeg kommer til å fortsette å justere min egen versjon (bl.a en liten justering av det mørke maltet..jeg likte N.Ø sin litt mer fremtredende kaffe smak), men ikke mye. Det er også et veldig godt øl slik det er selv om det ikke er en klone...men det er heller ikke noe mål i seg selv.


Ved tapp

Ved tapp. Min til venstre

Ved tapp

Etter 15 min. Skummet holder seg.

Etter 30 min. Fremdeles noe skum på N.Ø.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar