onsdag 27. november 2013

Batch #3 - St. Peters India Pale Ale

Jepp, sånn går det når man er i siget. Klarte på ingen måte å vente helt til helgen med å sette
en ny batch. Håpløst...

Var litt merkelig dette, etter å ha startet med 2 All-Grain batcher og så gå til et ekstrakt sett.
Jeg må ærlig si at dette føltes nesten som fusk og fanteri. Det tok meg kortere tid å få satt ølet
en dag jeg bruker på en hverdags kjedelig middag jo. :-)

Uansett, St. Peters seiler veldig opp til å bli mitt nye favoritt merke blan øl, og India Pale
Ale er jo utrolig digg, så hvorfor ikke kombinere dette.

St. Peters - India Pale Ale ekstrakt kit hos Brygg Selv for 279,-
Blir til 19 liter ferdig drikke
Nå tok jeg ikke tiden på hvor lenge alt tok, men selv med desinfisering av alt utstyr,
rehydrering av gjær, oppvarming av bokser og godt med røring så tok hele greia god under
en time, sikkert under 45 minutter....fantastisk!!

Ikke er det mye ustyr man trenger heller. Desinfisering, gjærekar, noe å røre med..tja...kjele til å
varme vann med burde man ha i fra før. Man trenger også noe å tappe det over på når gjæringen er ferdig da, men der kommer det helt an på hvordan man vil gjøre det. Burkte flaker, nye, eller fat. Kostnaden for å komme i gang med dette er uansett utrolig lav.

Spent på hvordan dette blir til slutt

Uansett, dette gikk så fort at jeg glemte helt å ta bilder...jaja.

Ekstrakt, 3,5l kokende vann, 15liter kaldt vann, rør rundt og så ser det sånn ut...NAM!
Igjen 2 stk stående til gjæring, julebrygg og IPA...yummy.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar