søndag 24. november 2013

Tapping av batch #1 - Fremdeles en noob..

Da var det tid for tapping av batch #1. Det har vært rolig i gjærlåsen i over en
uke nå, så jeg regnet med at dette skulle være greit nå....men tok jeg en SG sjekk
da? Nope...selv om det burde vært gjort på freddan eller noe. Jaja, neste batch..

Ble noen 'mistakes' i dag også. Hadde regnet meg frem til 150 gram sukker, men
det var for 25 liter...jeg hadde bare 21 liter igjen nå. Jaja. FG ble målt til 1018
(skulle være 1014)....men...det var etter jeg hadde stikket om med sukkerlake, så
det er ikke sikkert jeg var så langt unna 1014 før det.

Uansett, tar man (1058-1018)/7,5 så havner jeg på 5,3% alc mot 5,5 som var målet,
så tror jeg dette skal blir bra jeg gitt.

Jeg var innom Brygg Selv på lørdag, og dæggern, der var det mye folk gitt, men uansett.
Fikk kjøpt meg flasketre og flaskeskyller. Noe jeg først fant ut da jeg kom hjem var at
flaskeskylleren faktsik var beregnet på å stå på toppen av flasketreet jeg hadde kjøpt.
Skikkelig bra og effektivt.
Opptil 45 flasker tørkes samtidig

Effektiv desinfisering
Omstikkingen ble gjort med en denne smarte heverten (anbefales). Forløp uten tabber...woohoo.

Restene etter gjæringen
Veldig enkel og behagelig tapping Tappekran og stang er et must.

Ferdig tappet. Dette må vel bli bra?
Så nå kommer den verste delen. Vente på at det skal bli klart til testing.
Har merket 2 flasker, en som skal testes etter en uke på flaske + en som skal
testes etter 2, Har også merket en flaske til som skal testes etter 3 måneder.
Skal bli spennende og teste forskjellene på disse

2 kommentarer:

  1. Liten note hvis jeg husker rett så gir ca 150 gram rafinert sukker på 20 liter ca 0.3-0.4 abv. Du ender fort må målet ditt da.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Andre. Ja jeg er vel egentlig ikke så nærvøs for resultatet. Det luktet så bra at jeg er ikke sikker på om jeg hadde luktet meg frem til riktig hvis jeg hadde satt orginalen ved siden av i en blindtest. Kommer med utfyllende test om noen uker når det er klart :-)

      Slett