søndag 24. november 2013

Smakt: Nøgne Ø - India Pale Ale

Okei, det er mulig jeg tenker litt for mye på IPA om dagen. Er rimelig gira
på å komme i gang med dette prosjektet merker jeg. Uansett, Nøgne Ø kommer
stadig med mye spennende, men deres India Pale Ale har jeg enda ikke smakt.

Nøgne Ø - India Pale Ale

Lukt: Terningkast 6. Lukter veldig som en IPA skal. Gir store forventninger til smaken
Farge: Terningkast 5. Ser bra ut med en litt lys gyllen farge. Jeg gir faktisk et pluss for at man kan se litt gjæringsrester i bunnen av flasken. Tyder på håndverk
Smak: Terningkast 4. Igjen en øl som skuffer litt når man kommer til smaken. Joda, definitivt en IPA, men denne ble for besk og bitter og jeg savner mer friskhet og fruktighet.

Totalt:Terningkast 4. Dette er ikke et gjennomsnitt av lukt, farge og smak, men min egen vurdering av
hvor bra det er totalt sett. Smaken er lett å kjenne igjen som Nøgne Ø, men det er ikke helt slik jeg
liker en IPA

Mye skum

Rester av gjær gjør den "Cloudy" hvis man bruker hele flasken...kuult



Hjemmesiden til Nøgne Ø

Den koster 74,70 pr. 0,5l:
Nøgne Ø - India Pale Ale

Info i fra Vinmonopolet:

  • Varenummer: 1336802
  • Varetype: Overgjæret
  • Produktutvalg: Basisutvalg
  • Butikkategori: Butikkategori 2
  • Karakteristikk: Fylde: Friskhet: Bitterhet:
  • Passer til: Småvilt og fugl   Storvilt  
  • Land/distrikt: Norge, Øvrige, Øvrige
  • Råstoff: 95% maltet bygg, 5% maltet hvete
  • Metode: Første gjæring foregår på tank ved 20 C. Ølet kjøles ned for at gjæren skal felle seg ut. 2. gangs gjæring foregår på flaske.
  • Innhold: Alkohol 7,50% Sukker: Ukjent Syre: Ukjent
  • Produsent: Nøgne Ø Det kompromissløse Bry
  • Grossist: Nøgne Ø - Det Kompromissløse B
  • Distributør: Vectura AS
  • Emballasjetype: Engangsflasker av glass

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar