tirsdag 19. november 2013

Utstyr - Del 2

Så..etter å ha kjøpt kjelen / brygge settet, så er man klare til å sette i gang med
Å lage øl, eller hva? Veel, det er et par ting til man bør sørge for å ha i hus:

- Bryggrens: Helt essensielt. Desinfisering før, under og etter brygging.
Star San 139,- hos Brygg Selv
- Spruteflaske: Rett og slett enklere å desinfisere tine og tang oftere med en sånn en.
Spruteflaske 39,- hos Bryggeland
- Gjæringsbøtte, 3 stk: For å kunne ha 2 øl stående til gjæring og 1 til omstikking. Jeg
valgte de som ha med lokk, gjærlås og tappekran. Ingen grunn til å bestille uten etter min mening
Gjæringsbøtte, 30l 199,- hos Brygg Selv
- Hydrometer: Bestemmer egenvekten i væske. For å måle OG, SG, FG og beregne alkohol %. Nyttig for å ha kontroll på om gjæring er ferdig.
Hydrometer med testrør 135,- hos Brygg Selv
- Termometer:
Selv om Brewmaster har innebygge temperaturkontroll, så bruker jeg denne for å måle temp på vannet jeg skal bruke til utvasking av mesken + sjekking av temperatur ved tapping til gjærspann
Termometer, analogt 57,- hos Brygg Selv (denne digitale er på ønskelista)
- Bryggsskje: Sier seg selv egentlig. Selv om det følger med en sirkulator i Brewmaster settet, så er det greit å kunne røre litt forsiktig.
Bryggskje plast 35,- hos Brygg Selv (skal vel ha en i tre etterhvert)

- Flasker: Her kan mye brukes, men jeg valgte å kjøpe flasker som kun skal brukes til brygging. Valget falt på de med patentkork
Flasker, 0,5l 15,- stk hos Brygg Selv



Dette kjøpte jeg i etterkant, menst for å se om hva som blir best av tappekranen i gjæringsbøtta eller den smart hevert med kran. Flaskefylleren virker i hvertfall veldig lur å ha.
- Hevert
Stor hevert 199,- hos Brygg Selv
Stoppekran til hevert 49,- hos Brygg Selv
Holderklype til hevert 49,- hos Brygg Selv
- Flaskefyller
Flaskefyller  59,- hos Brygg Selv

Phew...da tror jeg at jeg har fått med det meste som er kjøpt inn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar