mandag 5. januar 2015

2014 - Et brygger tilbakeblikk

Som for et år siden, så er det også nå på tide og ta et lite tilbakeblikk på hvordan det året som gikk var.

For å si det sånn, jeg tror nok ikke mange år kommer til å inneholde like mange forandringer når det gjelder brygging som bl.a.:

- Gått i fra flasker til Cornelius fat
- Fått kegerator med tappetårn
- Fått keezer med temperaturkontroll
- Ombygging av Brewster kraner
- Ny counterflow kjøler
- Anskaffet humle rhizomer for første gang
- Anskaffet Blichmann Beergun og bordkorker (for å gi bort flasker). Ikke testet ut enda.

Men den største endringen er vel egentlig erfaringen og kunnskapen. Jeg begynner nå å få kontroll på effektiviteten på Brewsteren og begrensingene. Jeg bommer stadig mindre på beregnet OG, mens på FG har jeg, selv med temperaturkontroll, mer å gå på. Jeg har en liten mistanke om at Beersmith er hakket dårligere enn Mr.Malty til å beregne riktig gjærmengde, så jeg skal kun bruke Mr.Malty de neste 4-5 bryggene for å se.

24 brygg har det blitt...og det kunne blitt adskillig fler hadde det ikke vært for at selv med 9 Cornelius fat, så er det vanskelig med at alle er stort sett i bruk hele tiden. Beergun og korker for å kunne gi bort flasker er nok løsningen her.

Her er 2014 bryggene:
#07 - Kit - St.Peters Ruby Red
#08 - Kit - Amerikansk Havrestout Gahr Edition
#09 - DBM - Baltic Porter
#10 - Kit - 7 Fjell Winter Ale
#11 - DBM - Nøgne Ø IPA Base
#12 - DBM - Tommys Doppel Bock
#13 - Kit - Lervig Lucky Jack
#14 - DBM Tommys Missus Porter
#15 - DBM Tommys Missus IPA
#16 - Kit - Gahr Blonde Ale
#17 - Kit - Gahr Kølsch
#18 - DBM Arrogant Bastard klone
#19 - DBM Englefjes (Sweet Stout)
#20 - DBM Juleøl 1-14
#21 - DBM Juleøl 2-14
#22 - DBM Not So Rogue Stout
#23 - DBM Imperial Polaris klone
#24 - DBM Nøgne Ø Imperial Stout klone
#25 - DBM Tommys Doppel Bock
#26 - Kit - Strile Pils
#27 - DBM The Missus Special for Xmas  Porter (Oaked Vanilla Bourbon Porter)
#28 - DBM Nøgne Ø Imperial Brown Ale klone
#29 - DBM Brooklyn Brewery Lager klone
#30 - DBM Tommys Granskudd Ale

Er fornøyd med at jeg ikke bruker så mye kit lengre, men jeg har fremdeles et stykke igjen med mine egne oppskrifter som jeg lager i fra bunnen av. Det må være noe av målet for 2015 å bli bedre på dette området. Klonede øl er ikke noe jeg higer spesielt etter, men de er veldig gode å ha som et utgangspunkt når man skal lage egne oppskrifter.

Jeg håper også at Blichmann kommer med sin BrewEasy til Norge snart. Begrensningene til Brewsteren er fremdeles så alt for tydelige. Den nye versjonen av Speidelen ser også bra ut, men jeg holder fremdeles en liten knapp på BrewEasy, mest på grunn av maltkapasiteten til Speidel 20. BrewEasy 20l tar rundt 10kg malt mens Speidel 20l tar rundt 6kg. Klart, Speidel 50l med kort maltrør er en mulighet, men det blir litt bakvendt å kjøpe 50l og kun bruke det korte maltrøret. Vi får se når BrewEasy en gang kommer....kansje i 2015 i følge Bryggselv.

Egne humleplanter skal også bli kjempespennende. De er plantet i potter og står kjølig foreløpig, men dette er også noe som bare gir en ekstra dimmensjon til hobbyen. Gleder meg til å se om jeg kan få til noe her. Følgende ble kjøpt inn i fra England: Chinook, Cascade, Northern Brewer og East Kent Golding.

Alt i alt så var 2014 er morsomt, spennende og veldig, veldig lærerikt år, og når jeg ser på de planlagte bryggene fremover, så kommer nok ikke 2015 til bli noe kjedeligere.

Noen av de planlagte 2015 bryggene:
ABC - Henrik Imperial Amber
Pliny The Elder (DIPA)
Stone - Enjoy By (DIPA)
Firestone Walker - Double Jack (DIPA)
Fuellers - London Pride (Amber)
Fuellers ESB
New Zeeland IPA
West Coast IPA
Arrogant Bastard v.2 klone
Rogue Shakespeare Stout klone


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar