mandag 19. januar 2015

Batch #32 satt - ABC Henrik Imperial Amber

Dette er en oppskrift i fra Gahr og Odland som jeg tror blir bra.
En amber med mye humle og godt med alkohol som punch.
Dagens råvarer
Som med alle Imperials, så har jeg byttet ut noe av basismalten med DME for
at Brewsteren skal fungere skikkelig (mindre enn 7kg malt). Bryggselv var tomme for WLP001 (California Ale), så de ble WLP051 (California Ale V) i stedet. Flokkulerer mer og gir litt mer restsødme. Blir nok bra uansett.

Klar og fin vørter

Masse deilig Chinook humle

Bryggedagen gir rimelig på greit på skinner. Er fremdeles veldig for nøyd med de nye kranene på Brewsteren. Synes også at resirkuleringen fungerer mye bedre nå. Kan kontrollere flow veldig enkelt og vørteren blir utrolig klar og fin.


De nye kranene i aksjon
Til skyllevann så har det blitt en ny gadget siden forrige batch. Var på Elkjøp og kjøpte denne induksjonsplata til 699,- Veldig hendig og varmer raskt opp vannet. Ble litt skuffet over at det stod at man bare kunne sette ønsket temperatur på vannet, men så viste det seg at det var med 10 graders intervaller (60 -70- 80 osv.). Løsningen ble å sette det til 80 grader og holde det der, for så og sette den til 70 grader når jeg startet utmesk. Når jeg var klar til skylling så lå temp på 78 grader. Funket som gull.


Induksjonsplate til 699,- i fra Elkjøp
Den nye counterflow kjøleren er også hinsides mye bedre enn den orginale. Det er ikke noe problem å kjøle ned vørteren til 15 grader i løpet av 15 minutter. Denne er jeg super imponert over. Jeg prøvde en ny variant med en sil og bh-pose som et filter over gjæringsbøtta, men dette ble litt bob-bob. Den gikk nesten tett hele tiden, så jeg måtte stå og røre rundt hele tiden for å få gjennomstrømming. Må finne på noe bedre her. Måtte gå bort i fra den gamle løsningen, med meskerøret, da det ikke lengre blir nok fall og tyngdekraft til vørteren hvis jeg bruker den gamle løsningen.

15 grader strek ut i fra kjøleren

Oppsett for kjøling. Funker veldig bra






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar