fredag 9. januar 2015

Batch #29 Brooklyn Lager tappet - Første forsøk med bordkorker






Denne var jeg lenge litt usikker på hvordan kom til å bli. Det var aldri noe liv i gjærlåsen på denne. Sjekket flere ganger, både lokk og gjærlås, at alt var festet skikkelig og var tett....fant jeg ikke noen feil. Selv om jeg vet at starteren var god og i orden, så går man jo rundt er er litt små-bekymret. Nå det i tillegg var svært få tegn til krausen...så ja...

Men nei da...det var ingen grunn til bekymring. Den hadde gjæret ned i fra 1.060 til 1.018 noe som er greit nok. Skulle gjerne hatt den ned enda litt til (orginalen går ned til 1.012), men jeg var kansje litt i grenseland når det gjaldt gjærmengde. I følge Beersmith så var det nok, men i følge MrMalty (som jeg har tenkt til å bruke i 2015) så var det 5% for lite.

Uansett så lukter denne fantastisk, og har en fiin gyllen lager farge.

Coldcrashing fungerer..hvis noen lurte på det :)




Har planer om å gi bor fler flasker i fra hver batch fremover (jeg rekker jo ikke å drikke opp alt lengre alikevel), så jeg har gått til anskaffelse av en bordkorker i fra Bryggselv. Denne til 399,-.

Håndkorker bordmodell

Den funket faktisk veldig bra. Var litt vel trang og vanskelig å få ut flaskene etter at korken var satt på de første gangene, men hvis man vrir flasken MOT klokken (mot-sols), så er dette ikke noe problem. Dette er ikke noe jeg kommer til å gjøre mye uansett, men kansje en 5-10 flasker fra hver batch. Fliptop flaskene blir for dyre å gi bort, så jeg satser i første omgang på gamle Nøgne Ø flasker som jeg har samlet opp. Det er mye jobb å få av etikettene på disse, selv med Labelnator etikettkniven. Kjøpte denne hos Bryggeland for 149,-.


Labelnator - Etikettkniv
Denne kniven er skarp(!) og fungerer veldig bra på bjørnunger i fra Rignes og lignende, men på endel av Nøgne Ø sine, så ble det tungt selv med denne. Løsningen ble å la flaskene ligge 2 døgn i PBW (Powdered Brew Wash) i 2 døgn, og så kjøre de vanskeligste flaskene 30 sekunder på maks i microen, for så bare å vaske forsiktig av med en sånn engangssvamp til kjøkkenet. Da ble flaskene HELT rene!
Kjøkkensvamp

Uansett, slik ble resultatet av tappingen. 39 stk. 0,5l flasker;
Noen til å gi bort og noen som skal lagres.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar