torsdag 15. januar 2015

Endelig på plass! Nye Perlic 650SS i tappetårnet.

Dette har tatt lang tid gitt. Er noen måneder siden jeg kjøpte inn de nye kranene til å erstatte de Kina-kranene som fulgte med tappetårnet.

Grunnen er enkel. Jeg har rett og slett ikke hatt verktøy for å komme til de stoore mutterene (27mm) på de 2 nederste kranene. Det er fryktelig trengt å komme til, så skiftnøkkel eller nebbtang er ikke mulig.

Det jeg trengte var en kombi fastnøkkel som ikke var for tykk rundt det runde hodet....og hvor fant jeg til slutt en som passet? Tam-tam-tam-tam (drumroll)....Clas Ohlson sine Cocraft kombinasjonsnøkler selvfølgelig, hehe. Kostet 82,- for 27mm

Når jeg først var i gang med bytting av kraner så passet jeg også på å kjøpe nye, lengre slanger som ikke blir stive i kulden. Gikk for Superflex (4mm innvendig) i fra Bryggselv til 39,- meteren, men jeg kan love at de er vel verdt de ekstra kronene. 2 meter slange pr. kran, så får man riktig trykk ut.

Perlick 650 SS

  Det er vanskelig å beskrive men det er en helt annen følelse i selve klikken når man drar i spaken. Mye mer presist og ikke noe drypping i mange sekunder etterpå når man har avsluttet tappingen. Skum regulatoren på kranene fungerer også veldig mye bedre. Nå kan få stort sett den mendge skum man ønsker (så sant at ølet ikke er ekstremt over- eller underkarbonert da). Nei...disse kan trygt anbefales!
Pils med fint skum
Juleøl med fint skum


Jeg byttet også CO2 slangene. De 50cm. pr. fat som fulgte med, ble rett og slett for korte. I stedet så har nå hvert fat en 1,5 meter slanger, slik at jeg nå kan ta ut fat uten å måtte koble i fra noe som helst. Disse slangene i fra Bryggselv til 22,- meteren. Ikke dumt!

Trykkslange armert medium 6/11mm
6mm

Byttet også ball lock koblingene i fra typen med gjenger til kun nippel. Grunnen er at jeg mistenker at de lekkasjene jeg har hatt har kommet i fra gjengene når slangen har vridd seg (når jeg setter inn fat i skapet)  Foreløpig så ser dette veldig mye bedre ut. Ingen lekkasje så langt.

Ball lock Co2-kobling m. gjenger
Med gjenger
Ball lock Co2-kobling m. nippel
Med nippel



















Konklusjon:
Alt fungerer veldig mye bedre nå...men...som man kan se på det første bildet, så har den ene kranen allerede begynt å løsne litt. Det er IKKE lett å få strammet kranene nok. Jeg får se om jeg prøver meg på å lage et tårn i tre i stedet. Vi får se...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar