torsdag 1. januar 2015

Et nytt (test)brygg. Batch #30 - Granskudd øl



Et riktig godt nytt år til alle!

En travel romjul har det vært men det ble tid til et lite brygg rett før nyttår. For en gangs skyld ikke et allgrain brygg, men når jeg skal gjøre et eksperimentelt brygg, så er ekstrakt veldig enkelt og greit å bruke.

Tanken er å lage noe litt spesielt hvert 10nde brygg (alstå batch #30, #40 osv.). Da jeg plukket granskuddene i fra et eget tre i våres, så hadde jeg vel egentlig å lage dette brygget til batch #20, men det var midt i juleølbryggingen...så jaja.

Jeg hadde plukket 500 gram lysegrønne og fine granskudd, og disse har ligget i fryseren siden. Disse ble lagt i en kjele og fylt på med vann til det akkurat dekket alle skuddene. Dette ble kokt i 45 minutter og så silt av. Kokingen luktet fantastisk til å begynne med, men lukten blir etterhvert ganske intens, så pass på godt avtrekk, eller gjør dette på et tidspunkt hvor fruen i huset ikke er hjemme, hehe.



 De lille ekstraktet man sitter igjen med, kokte jeg ned til det nesten ble sirup. For min del så gikk dette ganske fort, kun en 15-20 minutter, så her gjelder det å følge med slik at det ikke koker tørt.


En annen ting som gjorde dette brygget er ikke bare at det er en split batch med forskjellige gjærtyper, men det ene gjæren er en norsk vosse kvark gjær som jeg aldri har testet før. Jeg fikk gjæren under en Brygg med en Bryggmester sesjon hos SmakSelv, og hva er et bedre brygg å teste det ut på enn et norsk skog-aktig-øl. Den andre delen fikk en US-05 for referanse.

Resten er vanlig ekstraktbrygging. Jeg valgte en Coopers Draught som virker lite spennende egentlig, men det er akkurat det jeg er ute etter for å fremheve granskuddene og gjæren. Jeg brukte 2 kilo DME for å få opp OG litt. Det ble litt VEL mye, så jeg måtte ha i 2 liter ekstra vann for å få OG på 1.050
Coopers Draught


Bare for å få sagt det med en gang, kvarken er en hissig liten jævel. Den gikk helt amok i starteren som jeg lagde og det tok mer en 2 1/2 døgn før den ble ferdig....og etter 12 timer i gjæringsbøtta så hadde jeg allerede hatt en "blow-out"....og det er med kun 13 liter i en 30 liters bøtte!!



Nå står begge bøttene og putrer i et mer normalt tempo, så det skal bli spennende og se hvor vi er om en 2 ukers tid. Jeg kommer tilbake med mer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar