tirsdag 20. januar 2015

Kegerator tappekran og slange vasker

Enda et lite prosjekt jeg har hatt på gang en liten stund.

Med tappekraner og slanger så kommer også utfordringen med rengjøring av disse. Prøvde litt med et 9 liters Corneliusfat en stund, men det trengtes fort til andre ting (pussig..), så jeg måtte finne en annen løsning.


Valget falt på disse i fra Jula til 99,- stk. Er både store nok til å stå stabilt mens man pumper med 1 hånd og åpner/lukker tappekrana med den andre...og samtidig liten og hendig nok til å kunne stables bort. Jeg ser det også som en fordel med slangen slik at det er mulig å plassere de etter ønske.

Jeg bruker ikke den grå stanga.

Jeg kjøpte faktisk 2 stk av disse. 1 til å ha PBW mens den andre har Star San. Veldig hendig å slippe og tømme ut og fylle hver gang de skal brukes.

I tillegg så var det bare å kjøpe 2 stk...og dette er litt viktig...ølkoblinger (ventil) til Cornelius fat. CO2 koblingene har en stivere fjær i midten og anbefales ikke. Mye mer klønete å koble til. Koster 79,- pr. stk hos Bryggselv.

ventil ut (øl) til Corneliusfat
Tilkobling for øl til Corneliusfat

PTFE Gjengeteip anbefales også. Fåes bl.a på Clas Ohlson for 29,- for en 2 pack.
Gjengeteip
Bruker denne mye til brygging


Så for 358,- så har jeg et komplett rensesett som er enkelt og billig. Anbefales på det sterkeste!!

1 til PBW og 1 til Star San

Tight fit. Gjengene passer perfekt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar