tirsdag 2. juni 2015

Tapping av batch #38 - Corona klone...og storfint besøk

Da var den 2ndre batchen til Reunion festen klar til tapping, en Corona klone på oppfordring av "kokken". Denne batchen hadde Brewsteren store problemer med fordi mesketønna dettet seg i bunnen hele tiden og temperaturen fløy opp og ned som en jojo. Jeg var derfor ikke sikker på at jeg fikk mesket på de temperaturene jeg skulle (55, 64 og 78) og hva FG ville havne på. For å være sikker så lot jeg den stå og gjære ut i 4 uker på 12 grader.

Jeg skulle egentlig hatt Mexican Lager gjær, men siden dette var utsolgt over alt så gikk jeg for en Urqell Lager gjær som skal være nøytral og fin.

Etter en udramatisk gjæring, så havnet FG på 1.019, litt høyere enn planlagt men Coronaen havner likevel på 5,9%. Adskillig høyere enn den norske butikkversjonen og mer lik originalen (som er på 6,3% eller noe). Mulig min versjon blir litt søtere i smaken men i sammen med en lime-båt som tror jeg dette blir en fin sommerøl. Jeg fikk tatt en liten smak, og joda...det smaker som en Corona.

Klar og fin allerede før omstikk

Lys, men veldig klar.

Alltid like vakkert....et fat som begynner å bli fullt.


I tillegg så fikk jeg storfint besøk av Anders Refsahl i går. Jeg driver jo med å få frem avleggere til humleplantene og han var i blant de som ønsket seg, så da er jeg tom for øyeblikket.. men jeg jobber med en Challenger og Cascade avlegger som vil være klare om en ukes tid...hvis noen er intressert.

I tillegg så fikk han med seg litt Vossa kvark gjær som jeg også gjerne deler ut. Nå må jeg bare få steppet opp det jeg har igjen, så er det også klar for henting hvis noen ønsker.

Og i tillegg til det igjen, så ble det litt bytting av hjemmebrygg som seg hør og bør. Dette er noe av det triveligste med denne hobbyen etter min mening. Det å høre hva andre har av tanker bak sine brygg og hva de har forsøkt å få til...og Anders er en av de som har kommet langt, ikke bare med tankene men også hva han får til med bryggene sine. Seieren i Østfoldmesterskapet var nok ingen tilfeldighet og jeg gleder meg stort til å smake på akkurat den ølen ved en passende anledning.

Uansett så er Anders en supertrivelig kar som jeg håper jeg kan holde kontakten med videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar