mandag 1. juni 2015

Tapping av Batch #39 - New Zeeland IPA

Noen dager over tiden p.g.a en jobbreise, men denne har jeg fremdeles veldig trua på. Den skulle hatt en OG på 1.062 og jeg havnet på 1.063. Gjæring startet på 18-19 grader og etter tørrhumling (tørrhumlet etter 7 dager) så stod den på 20 grader resten av tiden. FG skulle havne på 1.014, og jeg havnet på...tam-tam-tam...1.014. Rimelig greit spot-on!


IPAen skal benyttes til en årlig reunion fest, så jeg håper den faller i smak. Skal ikke være alt for bitter denne (52 IBUs) og humlene i fra New Zealand  tror jeg skal passe godt til en gjeng som kansje ikke er alt for drevne i craft beer. Jeg smakte i hvertfall på siste rest i gjæringskaret og selv om den hadde en antydning av smak av gress så håper og tror det bare skyldes endel rester fra tørrhumlingen og at dette blir et knallgodt øl.

Det neste ølet til den samme festen, en Corona klone, skal tappes i morgen. Er nesten mer spent på hvordan det blir...

Bruker humleposer ved tørrhumling..strengt tatt ikke nødvendig.

Omstikking. Ser veldig lys ut i heverten, men blir mørkere i et glass
Etter omstikk. Langt klarere nå.

Dagens "fangst"


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar