torsdag 11. juni 2015

Tapping av batch #40 Simarillo Sommer APA

Dette er Sommer APA'en min som har godt med Amarillo og Simcoe humle, Tanken bak denne er at humlen skal bidra til at ølen skal være frisk og godt humlet som en IPA, men lettere og ikke fult så bitter slik at den passer godt til varme sommerdager. Amarillo og Simcoe ble spesielt valgt for å få både litt sitrus smak men også smaken av eksotiske frukter.

Lys og fin
Etter å ha smakt siste rest etter å ha tappet på fat og flasker, så må jeg si at jeg fremdeles har veldig trua på denne. Det er vanskelig å bedømme den skikkelig uten kullsyre, men jeg tror jeg har klart å få frem de smakene jeg har vært ute etter. Det som gjenstår og se er om det blir i overkant mye alkohol i forhold til de lette smakene. Jeg gikk merkelig mye over på OG (skulle ha vært 1.056, ble på 1.064), men siden FG ble spot on igjen, så ble alkoholprosenten på 6,4 i stedet for 5,5 som jeg hadde tenkt. Angrer på at jeg ikke etterfylte med litt mer vann i gjæringsskaret før gjæring...jaja.

Gleder meg i ihvertfall til helgen når jeg har fått litt kullsyre på fatet og får testet en skikkelig smak av denne.

For de som lurer på hvorfor jeg driver med om stikk før tapping, så har det mest med at jeg føler at jeg har bedre kontroll under tapping. Det ER en viss risiko for oksydering av ølet hvis man plasker for mye med det under om stikk, men jeg har funnet min måte for å unngå dette pluss at jeg slipper å få med gjær og humlerester i ølet. Det hender jeg coldcrasher i tillegg hvis jeg er ute etter et så klart øl som mulig, men dette blir bare sjeldnere og sjeldnere.

Etter omstikk.


Grønn gjærkake. Mye humle igjen her


Fat og noen flasker til å gi bort

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar