fredag 14. november 2014

1 år som ølbrygger

Det blir litt mye personlige refleksjoner dette, så bare hopp over denne posten hvis det ikke er av interesse :)


Ja da var det første året som øl brygger passert. Merkelig hvor fort det har gått gitt.

I fra det første brygget med Fuellers ESP klone kit'et i fra Bryggeland, hvor jeg ni-stirret på instruksjons videoene på hjemmesidene til Brewsteren, til batch #27, en Oaked Vanilla Burbon Porter som fremdeles står og jobber i gjæringsbøtta.

Utrolig hvor mye man har lært på det året....men enda viktigere, jeg har mye bedre oversikt over hva jeg ikke kan, og hvilke muligheter som finnes der ute.

Og selv om jeg nå har mye bedre følelse av hvordan bryggingen bør og skal foregå, så har det skjedd veldig mye rundt selve bryggingen også.
Jeg har gått i fra:
- allgrain kit og ekstrakt sett, til egenkomponerte oppskrifter
- bare å brygge, til å føre nøye logger av alt som skjer i prosessene for bedre kunne forstå og gjenskape.
- gjæring i kjellerstua med stor temp variasjon, til tempraturkontrollert fermentation chamber
- flasking til Cornelius fat, med kjøleskap og tappetårn
- lagring i romtemperatur, til kjøleskap
- å godta at Brewsteren ikke er bedre enn det den der, til å begynne å modifisere og forbedre den.

Hadde noen for et år siden sagt at jeg skulle leke rørlegger og bestille deler i fra Kina, så hadde jeg nok sett på de med hodet på skakke og bare sagt:"Ta deg en øl til du". Men sånn er de nå dette kinderegget som den hobbyen vil holder på med faktisk er....selv om jeg synes det inneholder adskillig fler enn 3 overraskelser, hehe. Jeg har i hvertfall 3 deler som min bryggehverdag består av:
- Bryggingen (planlegge, utføre osv.)
- Det byggtekniske (mekke, forbedre, reparere osv.)
- Ølet (smake, vurdere, nyte osv.)

For  min del så tror jeg det er kombinasjonen av disse tingene som gjøre at jeg har blitt helt oppslukt av denne hobbyen.


Men fremover da?
Det første året er vel egentlig bare oppstarten for min del...en periode for å lære det grunnleggende. Jeg merker at jeg blir stadig mer interessert i å strekke grensene, både i oppskrifter men også det tekniske pluss meg selv. Brewsteren skal, skal, skal byttes ut, for jeg merker at det blir så mange kompromisser med den hele veien. Joda, jeg får laget stort det det jeg vil, men jeg få ikke laget det SLIK jeg vil. Brewsteren er fint til sitt bruk den. Den har vært helt ypperlig til å lære All Grain på, men jeg må etterhvert finne noe som dekker mitt behov bedre. Om det blir Speidel, BrewEasy, Beer Brew eller noe helt annet, det får vi se på etter nyttår.

Uansett....nå er det snart helg, og det skal testes diverse juleøl, men ikke mitt eget for det
står til lagring frem til jul...

Ha en fin helg!
Juleøl til lagring...pluss en pils til gjæring

Bare noen bilder i fra Batch #1....mimre, mimre... Kansje man skulle testet den igjen? :)








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar