tirsdag 11. november 2014

Batch #27 - The Missus Special Xmas Porter

Denne har jeg hatt lyst til å lage lenge. En Oaked Vanlilla Burbon Porter som er basert på den forrige porteren min som jeg fikk mye skryt for (batch #14).

Basisoppskriften er altså den samme som The Missus Special for a Rainy Day, bortsett i fra at jeg har lagt til en halv kilo havreflak (Bjørns langkokte) for å få bedre "mouthfeel" og skumfasthet. På grunn av den økte mengden mesk så ha jeg også byttet ut litt basismalt med DME for å prøve å opprettholde effektiviteten. 6,85kg i meskeinsastsen i Brewsteren er å be om trøbbel...jaja.

Eikechips, vaniljestenger og Jack Daniels har jeg tenkt å ha i secondary etter 14 dager.

Selve bryggingen gikk som normalt. Har ikke fått de siste delene i fra Kina, så ingen ny counterflow chiller enda desverre. Var litt skuffet over av OG ble .005 for lavt, men jeg tror det må tilskrives at med en halvkilo havreflak så skulle jeg nå byttet ut mer av basismalten med DME. Føler at jeg får stadig mer kontroll på do's and dont's på Brewsteren om dagen.

Måtte vente med å pitche gjæren. 28 grader holdt vørtenen i bøtta. Satt den kaldt og fikk den ned til 18 grader, og så pitchet. Ny motstrømskjøler skal bli godt...

Jack Daniels, Vaniljestenger og Eikechips..ikke testet før.

Blir aldri lei av synet eller lukten av dette

Dette er tatt under koking....ikke fosskok akkurat...

...men klar og fin blir den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar