lørdag 8. november 2014

Batch #26 - Strile Pils satt

Litt pussig egentlig, men nå har jeg brygget i over et år og jeg hadde enda ikke brygget en pils.
Egentlig hadde jeg planer om å brygge en Boston Lager klone, og det eneste stedet hvor jeg fant Saphir humle (som trengs i byo.com versjonen) var hos Hobbybryggeren.no, så tok jeg like godt å bestilte meg et pils allgrain kit i samme slengen. Det er litt diskusjoner rundt denne websiden på Norbrygg sine forum, men jeg hadde i hvertfall en positiv opplevelse rundt denne siden. Boston Lager'en kommer litt senere.

I ettertid så ser jeg at Strile Pils kit'et er, ikke bare mistenkelig, men utrolig likt en pils oppskrift jeg har vurdert litt tidligere, nemlig Gahr sin Andrimne pils. Litt mer base malt og litt større mendger humle, men så er Strile Pils'en beregnet på 30liter mens Gahr stort sett beregner sine på 23liter. Eneste forskjellen var gjæren. StrilePils kommer med Saflager 34/70 tørrgjær, mens jeg hadde lyst til å prøve en pils med WLP833, som har blitt min husgjær for undergjæret øl, og som jeg liker veldig godt. Jeg sjekket også hva Gahr hade valgt i Andrimne Pils, og joda....WLP833 der også, så dette må jo bare bli bra!

Bryggingen gikk helt uten dramatikk. Skulle gjerne hatt alle deler til ny kjøler og kraner på plass, men jeg må nok bare pent vente på de siste delene før jeg får testet dette. Jeg gikk for en gangs skyld godt over forventet OG, men dette kom nok av at kit'et var beregnet på et større brygg. IBU'en ble nok også høyere, men det får gå. 3 uker gjæring på ca.9 grader og så 4 uker lagring, så skal den være klar.

2 stk WLP833 + 1,9liter starter var ikke tilstede da bildet ble tatt.

Blir en lys pils dette


Forholdsvis mye humle til en pils å være

Lys, men klar og fin

Endelig fått tatt i bruk den nye bryggerboka. Sneisen!

Mye trub!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar